Telefony stacjonarne
22 43-85-335
22 43-85-460
22 43-85-327 CWoD
Telefony komórkowe
660 457 706
Adresy e-mail
cum@its.waw.pl
beata.stasiak@its.waw.pl
piotr.malawko@its.waw.pl (najem)
anna.gorska@its.waw.pl CWoD
Jak osoba z niepełnosprawnością może zrobić prawo jazdy?
Jakie należy poczynić pierwsze kroki, czyli co zrobić przed rozpoczęciem kursu?
Osoby z niepełnosprawnością napotykają w życiu więcej trudności - i tak też jest w kwestii zrobienia prawa jazdy. Najbliższa lub najlepsza w rankingach osób sprawnych szkoła jazdy niekoniecznie będzie odpowiednia do przeprowadzenia szkolenia.
Na początek warto umieć zdefiniować swą niepełnosprawność w aspekcie prowadzenia samochodu - określić swoje dysfunkcje, możliwość samodzielnego przesiadania się z wózka do samochodu (dotyczy wózkowiczów) itp. Należy umieć dokładnie opisać sprawność każdej kończyny, ponieważ będzie to wręcz niezbędne w ustaleniach z wybraną szkołą. Precyzyjne informacje pozwolą uniknąć późniejszych ewentualnych nieporozumień i rozczarowań, jeśli wybrany ośrodek będzie miał nieodpowiednio dla nas przystosowanego samochodu. Każda osoba niepełnosprawna dokładnie zna swoje dysfunkcje, ale nie zawsze wie, jak zachowa się ręka lub noga w stresie lub napięciu. Spastyka kończyn bywa bardzo niebezpieczna podczas prowadzenia auta, więc wszelkie z pozoru błahe informacje mogą okazać się kluczowe podczas kursu.
Na wstępie należy poszukać odpowiedniej szkoły czyli z przystosowanym do konkretnych dysfunkcji samochodem i doświadczonym instruktorem. W drugiej kolejności należy zwrócić uwagę na dostępność lokalową ośrodka, sprawdzić czy i jakie są bariery architektoniczne w wybranych OSK. To jest sprawa drugoplanowa, ponieważ ośrodki mają różne możliwości dostosowania się do niepełnosprawnego klienta, począwszy od specjalnego wynajęcia sali na wykłady po e-learning. Gdy już mamy zebrane niezbędne informacje i wybrany ośrodek szkolenia pora na krok drugi.
Jak sprawdzić, czy się nadaję?
Gdy już wybraliśmy właściwy ośrodek szkolenia należy umówić się na spotkanie tzw. przymiarkowe. Celem takiego spotkania jest sprawdzenie „na żywo” czy nasze dysfunkcje są do „pokonania” przy pomocy adekwatnych adaptacji auta. Na takim spotkaniu można zająć miejsce za kierownicą lub czasami wykonać na placu małą jazdę próbą. Doświadczony instruktor bez problemu dobierze oprzyrządowanie i wstępnie oceni nasze szanse. Jeśli jakiś ośrodek odmówi „przymiarki” lub wykrętnie będzie się wypowiadał w stylu „jakoś to będzie”, to chyba lepiej zrezygnować ze szkolenia akurat w nim.
Co mam mówić, aby zapisać się na kurs?
Proszę zawsze dokładnie opisać swoje dysfunkcje i przedstawić swój sposób poruszania się, np. na wózku, o kulach itp. Należy też przygotować wstępny plan dyspozycyjności, w zależności od tego czy pracujemy, studiujemy, chodzimy na rehabilitację itp. Będzie to pomocne przy umawianiu jazd. Proszę poinformować o zawartych umowach lub promesach dofinansowań oraz ich terminach. Warto być przygotowanym na pytanie o adres zameldowania, ponieważ zgodnie z przepisami obowiązującymi od 19 stycznia 2013 r. należy przed rozpoczęciem kursu wyrobić numer PKK (profil kandydata na kierowcę). PKK jest nadawany w wydziale komunikacji właściwym ze względu na miejsce zameldowania. Aby uzyskać PKK trzeba przedstawić w urzędzie orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań do kierowania pojazdami, zdjęcie 3,5x4,5 cm z lewym półprofilem oraz wypełniony wniosek.
Orzeczenie lekarskie wystawia lekarz uprawniony do badania kierowców i kandydatów na kierowców. Ośrodki szkolenia kierowców współpracują z takimi lekarzami, więc po „przymiarce” warto od razu udać się na badanie. Osoby z różnymi dysfunkcjami mogą otrzymać po badaniu orzeczenie z tzw. kodami ograniczeń. Kody ograniczeń są to specjalne kody określające sposób adaptacji auta dla ON ze względu na dysfunkcje. Więcej na temat kodów.
Zaczynamy kurs i idziemy na egzamin państwowy
Gdy już wszystkie kroki wstępne mamy już za sobą, czyli wybrany OSK, badania lekarskie, nadany nr PKK to rozpoczynamy szkolenie. Po zakończeniu szkolenia z wynikiem pozwalającym na podejście do egzaminu państwowego zapisujemy się na egzamin w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD).
Warto wiedzieć, że WORD-y nie mają przystosowanych samochodów do egzaminowania osób niepełnosprawnych, więc egzamin praktyczny odbywa się w samochodzie podstawionym przez egzaminowaną osobę niepełnosprawną. Regulują to przepisy o egzaminowaniu. W praktyce jest to na ogół ten sam samochód, udostępniony przez OSK, którym uczyliśmy się jeździć. Może się również zdarzyć sytuacja wyjątkowa, gdy, w przypadku bardzo skomplikowanego zespołu wielu różnych dysfunkcji, OSK nie ma przystosowanego auta do naszych potrzeb. Wtedy szkolenie oraz egzamin państwowy będą odbywać się prywatnym samochodem, przystosowanym do naszych dysfunkcji.
Po zdanym egzaminie państwowym z wynikiem pozytywnym czekamy na wymarzony dokument.
POWODZENIA
Piotr Kosmowski